Monday, February 10, 2014

SIVIK 01

Salam.

Hari ni kite sembang pasal masalah sivik yang maybe x berape ketara sgt. Situation ni x jadi kat aku, jadi kat saudara aku. Die xde la pon mengadu, tapi aku yang tengok mende ni yang rase cm "hamboihhh sgt budak nih" hahaha. (aku pulak yang lebih kan)

Kite bagi nickname okay. Saudara aku jadi cik A. Si pesalahlaku jadi cik B.

Kisahnye, Cik A ni suke rumah die ramai ramai, kunun nak meriah lah kan~ jadi bile dah ramai tetamu, kene la masak bagai. Memasak pon kegemaran Cik A. Die memang suke bg org makan . Okay. Jadinye Cik B ni berkawan dengan anak nye. kire baik lah (boleh lah), kadang kadang die dtg umah Cik A sebab nk jumpe anak Cik A. Tapi skang datang sebab nk mkn. hahaha.

Mule-mule tu Cik A hidang air je lah, bile weekends tibe, kalau Cik A masak, die jemput lah Cik B datang makan. Perkara ni terjadi lah sekali sekala.

Masalah nye sekarang, Cik B dah mule mengumpul lemak over die, sebab setiap kali kami keluar makan same-same die mesti ade. Boleh dikatakan setiap hari lah die ade kat umah Cik A. Walaupun Cik A ni x ade di rumah. Anak Cik A pon dah mule bengang ngan 'peel buat macam umah sendiri' si Cik B ni. Huhuhu. Balik je dari sekolah terus pegi umah Cik A. Tido, makan, baru die balik umah die.

Itu lah masalahnye. Aku nk tegur x boleh, sebab Cik A ni cm dh akrab dengan Cik B. Tapi anak-anak Cik A dh mule mengadu domba. Even suami Cik A pon dh naik menyampah dh ngan die. haishhh. Aku pulak rase kesian ngan Cik A ni (die ade juge masalah lain, ini cume masalah tempelan saje).

Sepatutnye  Cik B, x perlu la over sgt sehingga dilihat seperti mengambil kesempatan di atas kebaikan orang lain. Walaupon orang tu x ckp pon x boleh ke ape ke kan.. Berpada-pada la bile kite menerima budi orang.

Huhuhu, ini juga peringatan kepada aku juga ni. supaya aku sendiri pon x menyusahkan org lain. Macam ape yang ayah aku pesan, kalo x bole nk membantu, jgn lah pule kite menyusahkan.

Salam.


Nak kene babab Cik B ni.

No comments: